Låååångt inlägg

Har som ni ser startat en ny kategori som heter LCHF där jag kommer att skriva lite om vad jag äter, hur det går och hur jag mår när jag äter LCHF kosten. So far so good får man säga då jag sen i måndags gått ner ett och ett halvt kilo. Är medveten om att det är så pass liten skillnad ännu att det lika gärna skulle kunna vara vätskebalansen i kroppen eller nått annat som bara ändrats tillfälligt, men väljer att tro att det är dieten som redan satt sina spår.

Jag har alltid vart en av de stora tjejerna. Aldrig tjock eller så utan bara lång och några kg större. Jag har heller aldrig brytt mig om det, eller tyckt illa om min egna kropp. Jag har istället vart glad för mina kurvor och min kvinlighet. Men för kanske ett och ett halvt år sedan gick jag på 3 veckor upp 10 kg! Har sen jag gick i åttan legat på ca 70 kg och nu vägde jag helt plötsligt 80 kg. Detta syntes inte någonstans, jag kände det inte på kläderna, jag var inte svullen som man ibland kan bli av vätskeansamlingar och ingen hade märkt nån skillnad på mitt utseende. Men 10kg är mycket. Jag fick åka på massa läkarkontroller för att försöka reda ut vad som hänt. Alla mina världen var helt normala och vi hittade ingen sjukdom eller liknande som kunde ligga till grund för den plötsliga viktuppgången, och jag var inte gravid, haha. Så jag fick order om att fortsätta som vanligt.

Detta gjorde jag inte utan jag började träna, ganska mycket t.o.m men kilona satt envist kvar. Efter ca ett halvår började jag märka av dessa kilon på mina kläder. Kom inte i dom längre och jag började även se på min kropp att jag blev större. Nu vart jag rejält less och anmälde mig till Göteborgsvarvet för löpning är ju bra förbränning, men inte heller detta gjorde nån skillnad, inte på vikten iaf. Hälsan och konditionen är på topp just nu och jag är både starkare, snabbare och uthålligare än vad man tror när man ser mig. Men vikten är den samma.

Varför jag nu då valt att testa denna diet eller metod, eller vad man nu ska kalla det, är för att jag märkt att dessa kilon nu börjat vandra och lagt sig rund magen som en ring (eller bildäck som det så fint heter). Denna typ av fett är inte hälsosamt, sprider det sig så att det ligger över hela kroppen spelar det ingen roll och då hade jag nog inte brytt mig så mycket egentligen, utan försökt träna och äta bra som jag gör nu. Min kropp har jag aldrig skämts för och den ser ju ut som den gör. Men bukfett är farlig och kan bidra till en rad sjukdomar som jag inte är så sugen på att få. Därför ska jag nu testa ett tag att äte enligt LCHF och se om det blir nån skillnad.

Har några vänner och även min mamma som testat denna metoden och det har funkat på alla dem. Så jag hoppas att den även ska kunna hjälpa mig. Nyckeln är att inte fuska ett endaste dugg för då kan dieten istället bli farlig och bidra ännu mer till min mage.

Sen att man får äta så gott är även det en orsak till att jag väljer just denna metod. Detta är t.ex vad jag åt till middag både igår och idag. Linus köttfärsbiffar med hemmagjord tzatziki och egen cole salw. En riktig höjdare! Till efterrätt tog jag idag lite turkiskyogurt som jag rör ut med grädde och sedan några frysta hallon, denna röran blir precis som glass och även den är en höjdare.


Kommentarer
Postat av: anneli

STARKT! Lycka till!

2010-06-28 @ 21:54:54

Säg vad du tycker här:

Du kallas?:
Remember me?

Mail: (syns inte)

Din blogg:

Låt höra!:

Trackback
RSS 2.0