Shopping

Shopping hela dagen igår och födelsedagskalas hos kusin med hela tjocka släkten på kvällen = bra dag.
 
Har haft köpstopp 2 månader för att se hur mycket jag lägger på skitsaker och detta stoppet är upphävt (tillfälligt) sedan vi landade i Göteborg. Så igår köpte jag mig ett helsvart linne, en helsvart långrmad tröja och en svart/grå klänning på rea. Världens tråkigaste shopping kasse?? Nej inte för mig, var glad att få känna mig slösig även om det totalt gick på 350kr. Köpte några julklappar också men de räknas inte då det inte är till mig och de tidigare jag köpt har stått utanför köpstoppet. 
 
Kan passa på att recensera mitt köpstopp när jag ändå är inne på det. 
 
Jag bestämde mig för att jag ska få mer kontroll över mina pengar och införde ett köpstopp för ungefär 2 månader sen. Jag fick inte köpa annat än mat och bensin fram till jul. Ungefär samtidigt som detta kom Linus på att vi skulle hålla oss från fika, godis, glass, läsk, chips och allt sånt. Även detta fram till julledigheten. Detta var bra då jag tror att de mesta av mina pengar försvinner i fika på skolan, sportbars på gymmet och onödigt gotta i kundvagnen vid våra storhandlingar.
 
Har inte vart allt för hård utan julklappar och presenter till andra går bra. Mitt enda par svarta byxor sprack när jag bestämt att ett köpstopp skulle införas men inte hunnit sätta igång med det. Så jag beställde att par nya och i och med att de landade i brevlådan hade jag officielt köpstopp. När jag var sist i Kalix behövde jag byta torkarblad på bilden och köpa bilshampo och sånt så jag kunde tvätta den. Det bestämde jag att det också gick bra då det är farligt att inte kunna torka rutan och en bild som rostat av vägsalt som inte tvättas bort kostar mer i längden än en flaska bilshampo.
 
Hur har det gått då? Över förväntan skulle jag säga. Har fått ett helt nytt perspektiv på min konsumtion och är inte alls sugen att köpa saker som innan. Då kunde jag bli seriöst lessen efter en dag på stan då man gick och såg massa fint som man ville ha men som jag som student aldrig hade råd med. Nu när jag ser nått jag vill ha blir det istället att jag tänker "men jag behöver den inte?!" och så släpper jag det. 
 
Mest har jag gjort detta för att spara pengar och lära mig själv att man inte behöver så mycket. Efter jul kommer jag att fortsätta med köpstop och det kommer innebära att jag bara får köpa det som jag absolut behöver. Sen vad det innebär är en ju tolkningsfråga. Men för mig innebär det ex nya löparskor, då mina som jag har nu dödar mina fötter varje gång trots att jag använt dom flitigt senaste året, en mössa för den jag har åker upp hela tiden = inte effektiv.
 
Kommer säkert bli mer saker men tanken är att jag ska tänka efter en, två, tre och kanske fyra gånger innan jag köper något. 
 
Avslutar med nått HELT annat: en bild på min lillebrors senaste tillskott. Alla i familjen är överförtjusta och mor och far har äntligen fått sitt första "barnbarn". Jag ger er.... Kalix!
 
 
Ps. Kom på att jag köpte täckbyxor igår också. Även detta inte ett allt för "roligt" köp men ack så nödvändigt. Ds.
 

Kommentarer

Säg vad du tycker här:

Du kallas?:
Remember me?

Mail: (syns inte)

Din blogg:

Låt höra!:

Trackback
RSS 2.0