Vegetariskt

Vi har bestämt att vi ska försöka äta mer vegetariskt här hemma i fortsättningen. Känns lite som att det är den "nya treden" för i år. Men jag klagar inte. Är ju både nyttigare och bättre för miljön så bara bra om många hakar på. 

Jag är van att äta mycket vegetariskt då mamma och pappa var vegetarianer under 10 år i min barndom. Till oss barn fanns det köttalternativ om vi ville men med åren blev det att vi alla åt det vegetariska allt oftare. Det har inneburit att jag testat massa olika grönsaker, linser och bönor tidigt i livet och inte bara ätit standardgrönsakerna gurka, tomat, isbergssallad, majs och gröna ärtor. Jag känner mig trygg i att tillaga de olika sakerna och kombinera ihop smaker med varandra. (Hemligheten är att använda mycket kryddor och olika konsistenser för att göra det spännande)

L har inte samma bakrund och det har vart lite motståndare de gånger jag försökt tidigare. Om jag lagar vegetariskt har han gärna stekt lite bacon eller korv till eller tagit en macka med skinka för att "man måste ha sovel till". 

Men nu efter nyår har vi gett oss den på att hitta inspirerande och goda recept som passar oss båda. Vi kör med både ägg och mejeriprodukter så går att laga hur mycket som helst ändå. Och hittills måste jag säga att vi båda är mycket nöjda. Försöker få till så att vi äter vegetariskt minst en dag i veckan men gärna mer. Första veckan blev det t.o.m. 4 dagar på raken för att vi var så inspirerade. Haha. 

Idag har vi käkat en enkel men ack så god potatis och purjolökssoppa. Klassiskt och snabblagat. Hottade upp den med Cayennepeppar och serverade med ostgratinerad limpa och knäckebröd.  På fredag ska vi lyxa till det med hemmagjord falafel. Aldrig gjort det tidigare så blir spännande att se hur det blir.

Kvällens middag



Kommentarer

Säg vad du tycker här:

Du kallas?:
Remember me?

Mail: (syns inte)

Din blogg:

Låt höra!:

Trackback
RSS 2.0