Müsli

Svårt med müsli egentligen för man kan variera det hur mycket som helst. Men jag skriver hur jag brukar göra så ni får ett hum om det iaf så är det bara att ändra efter eget tycke och smak. Mycket gott till både fil och yoghurt.

Du behöver:
200 g hackad mandel eller andra nötter
6 dl havregryn
2 dl solroskärnor och/eller pumpafrön
1 dl kokos
1 dl krossade linfrön
3 dl vatten
2 msk råsocker eller muscovado socker
2 msk honung
2 dl russin eller annan torkad frukt
5 msk neutral olja
1 dl 4-kornskross
Jag tog även 1 dl fiberex som jag hade hemma i skåpen.

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader. Hacka mandeln och blanda med alla de torra ingredienserna i en stor bunke.

2. Blanda ihop vatten, olja, honung och socker. Häll i bunken.

3. Rör ihop allt med en träslev eller med händerna.

4. Bre ut blandningen i en långpanna och grädda i mitten på ugnen i 25-30 min. Rör om någon gång under tiden då det lätt bränns.

5. Låt svalna och blanda i russinen

6. Förvaras torrt i en burk med lock.


Kommentarer

Säg vad du tycker här:

Du kallas?:
Remember me?

Mail: (syns inte)

Din blogg:

Låt höra!:

Trackback
RSS 2.0