Fröfrallor

Detta är samma grundrecept  som till de småfranskor jag brukar göra. Är supergott att ha som frukostbröd. Av detta receptet får man ca 42 frallor, beror på hur stora man gör dem. En nackdel med dessa är att det blir väldigt mycket smulor när man äter dom för garneringen lossnar lätt.

Du behöver:
50 g jäst
1 liter mjölk
3 dl solros- eller matolja
2 tsk socker
6 tsk salt
1 dl krossade linfrön
½-1 dl solrosfrön
½-1 dl vete- eller 4-kornskross
1-2 dl russin
ca 20 dl vetemjöl special fullkorn ( ca 1400 g)
Linfrön, och havre till garnering. Går även bra med ex solrosfrön eller pumpakärnor.

1 dl vatten blandas 1 tsk brödsirap till pensling

1. Värm mjölken till 37 grader, smula ner jästen i en bunke och häll över mjölken.

2. Häll i oljan och blanda med salt och socker.

3. Blanda ner mjölet, russinen och fröerna lite i taget tills degen är smidig och släpper kanterna. Man kan så klart ta mer fröer i än vad som står i receptet. Får köra lite på känsla där hur mycke fröer man gillar att ha i. Och såklart går det att byta ut fröerna jag skrivit eller lägga till fler. Pumpafrön ex blir gott att ha i.

4. Jäs i 1h. Knåda degen var 20 min.

5. Dela i bullar och jäs på plåt i 30 min.

6. Pensla med vatten och strö över blandningen med linfrön och havre. 

7. Grädda 15 min i mitten på ugn i 200 grader.

Klart!

Kommentarer
Postat av: Simon

Vad är ½-1 dl vete- eller 4-kornskross för nåt? Kan man skippa det?

2011-11-01 @ 17:33:36
Postat av: lovisa

Ja det går bra att hoppa över det. Annars finns det i typ alla affärer. Typ där man hittar solrosfrön och sånt. Saltå kvarn har det i sitt sortiment. Jag visste inte heller vad det var för nått innan jag skulle ha det till ett bröd.

2011-11-01 @ 21:31:53

Säg vad du tycker här:

Du kallas?:
Remember me?

Mail: (syns inte)

Din blogg:

Låt höra!:

Trackback
RSS 2.0