Piroger

Linus och jag har länge snackat om att det är dags att göra piroger. Tar lite tid så det är inte nått man orkar göra ofta. Men i veckan fick vi tid över en kväll så då hjälptes vi åt att göra en omgång. Perfekt för Limpa att ha dessa i frysen ex när han kommer hem från träning/match på kvällarna och inte orkar laga nån mat. Jag kan tyvärr inte njuta av dessa p.g.a min diet. Men det gör mig inget.

Du behöver:
Deg:
1 pkt jäst
5dl mjölk (ljummen)
2 msk olja
2 tsk salt
13 dl mjöl

Gör så här:
1. Gör iordning priogdegen, låt jäsa 45 min.


2. Hacka grönsaker, ta det du gillar, och fräs i panna. Vi har i en purjo, två paprikor, 300 g svamp. Man kan få steka i två omgångar då det oftast blir väldigt mycket. Lägg i en stor skål. Krydda med salt och peppar.


3. Skär upp och stek ca 400g choritzo och en fläskfilé. Blanda med grönsakerna.

4. Riv 600g ost och lägg ner i blandningen. Osten ska smälta lite av de varma grönsakerna.


5. Dela degen i 16 bitar och kavla ut. Fyll med fyllningen och nyp ihop.

6. Pensla med vatten med lite olja i och sätt sedan in i ugnen.

7. Grädda i ugn 12 min i 225grader.

KLART!

Kommentarer

Säg vad du tycker här:

Du kallas?:
Remember me?

Mail: (syns inte)

Din blogg:

Låt höra!:

Trackback
RSS 2.0