Paj

Nu kommer pajreceptet, som jag lovat, äntligen upp.

När jag brukar göra paj så vill jag helst ha en smulpajsdeg som man lägger uppe på fyllningen. Tycker det blir godare än att ha en kompaktdeg under allt det goda. Jag har 4 små portionspajformer som jag brukar använda när jag gör paj hemma. Då behöver man inte en lika stor pajdeg som när man ska baka till en stor form. Så receptet nedan är ett halvt recept. Vill man baka till en stor form dubblar man alltså receptet.

Du behöver:
1 1/2 dl vetemjöl
75 g kallt smör
1 msk socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk iskallt vatten

Fyllning:
Bär. Ex jordgubbar, smultron, hallon, blåbär eller björnbär. Åkerbär är supergott om man kan få tag på det.

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°
2. Arbeta ihop ingredienserna till pajdegen med en slö kniv eller i matberedaren. Det tar en stund om man gör för hand med kniv, så ha tålamod! (Varför man ska använda en kniv och inte händerna när man gör smulpaj är: om du använder händerna blir smöret för mjukt av värmen och det blir mer av en deg än smulor.)
3. Fyll lite, lite av pajdegen på botten av formen så att det sen kan suga upp den goda saften.
4. Lägg i bär ex, jordgubbar, hallon och blåbär. Inget extra socker behövs, blir lätt för sött.
5. Strö över smulor av degen tills bären är nästan helt täckta.
6. In i ugnen och grädda tills smulorna fått en gyllenbryn färg. Ca 10-15 min.

Klart!
Serveras med glass eller vaniljkräm.






Kommentarer

Säg vad du tycker här:

Du kallas?:
Remember me?

Mail: (syns inte)

Din blogg:

Låt höra!:

Trackback
RSS 2.0