Recept tårtan

Choklad, maräng, tårta... Vad blir det?!
Chokladmarängtårta!
Jag hööör inte?!!!
Chokladmarängtårta!
En gång till!
CHOKLADMARÄNGTÅRTAAAAAAAAAAAA!!!!!!!
Bra!

Jaaaaa nu ska jag sluta vara scitzo och ge er receptet på min tårta som jag hade igår.

Du behöver:
3-4 äggvitor
1 krm ättika
2 dl strösocker
50 g 70% choklad.

Topping:
Grädde
1 dl hallon
1 dubbel daim

  1. Sätt ugnen på 125 grader.
  2. Vispa äggvitorna för hand eller långsamt först med elvisp eller i bakmaskin (man orkar aldrig i livet att vispa för hand) i ca 1 minut.
  3. Tillsätt ättika och vispa ytterliggare någon minut.
  4. Tillsätt sedan sockret lite i taget och vispa lite kraftigare i några minuter tills äggvitorna blivit ett fast och blankt skum. Sluta då vispa.
  5. Smält chokladen i en kastrul och vänd ner i smeten. Jag brukar hälla över chokladen och sen vända smeten 3 gr med en slickepott. Den ska vara marmorerad. Men till tårtan blandade jag lite mer så att smeten blev ganska jämn i färg.
  6. Smeten räcker till två  tårtplattor som ni ser på inlägget lite längre ner eller ca 30 små maränger som man spritsar/klickar ut på ett bakplåtspapper.
  7. Sätt in marängerna i ugnen och grädda 1 timme tills marängerna släpper från pappret. Jag brukar sedan stänga av ugnen men ha kvar marängen i ugnen ca 30-60 min till.  Den blir lite segare när man gör så, men det går även bra att ta ut den direkt.
  8. Låt marängerna svalna.
  9. Vispa grädden och lägg över plattan. Krossa daim och strö över. Garnera med hallon eller andra bär.

Tips!:

Passionsfrukt, kiwi och banan är också gott att ha till den väldigt söta tårtan. Viktigt att inte sockra grädden för då blir det lätt för sött.

 



Kommentarer
Postat av: Sara

han ÄR det finaste barnet ever :) och han ÄR interlligent och tidig i utvecklingen i flera saker :) brås på sin mamma och pappa även där :P roligt att du tycker att han är lik oss! det är så delade meningar om det där... och TACK för tårtan!

2010-04-11 @ 18:16:20
URL: http://sarakomsaja.blogg.se/

Säg vad du tycker här:

Du kallas?:
Remember me?

Mail: (syns inte)

Din blogg:

Låt höra!:

Trackback
RSS 2.0